Behandeling van huid- en nagelaandoeningen

De podoloog behandelt tal van huid- en nagelproblemen zoals overmatige eeltvorming, likdoorns, kloven, ingegroeide nagels enzovoort. In eerste instantie zal de podoloog deze klachten onmiddellijk verlichten, maar het is uiteraard ook belangrijk om de oorzaak te ontdekken en te behandelen.

Bent u risicopatiënt? Dan mag enkel een podoloog instaan voor uw voetverzorging.
(Risicopatiënten: diabetes mellitus, reumapatiënten, patiënten met een verstoorde doorbloeding ter hoogte van de benen, patiënten met een neurologische aandoening, patiënten met een auto-immuun aandoening die immunosuppressiva nemen).

Om de oorzaak van de klacht te behandelen kunnen we gebruik maken van verschillende technieken.

Vilttherapie om een zone van de voet drukvrij te houden

Vilttherapie is een kortstondige therapie die de podoloog gebruikt om een bepaalde zone op de voet, een likdoorn of een wonde drukvrij te maken en zo de genezing te bevorderen.

Beugeltechnieken voor nagelproblemen

Nagels die ingroeien, te bol staan, geïrriteerd zijn of andere problemen vertonen, drukken in de huid en veroorzaken vaak pijn en irritatie. Deze nagelproblemen kunnen met een nagelbeugel worden behandeld.

Op de nagel wordt een dun stalen draadje vastgemaakt, dat ervoor zorgt dat de vorm van de nagel verandert en deze niet meer ingroeit. Deze behandeling is pijnloos en de patiënt ondervindt er geen beperkingen van. De duur van de behandeling is afhankelijk van de mate van kromming en ingroei van de nagel.

Ingroeiende nagels worden vaak veroorzaakt door te kleine schoenen of te kort geknipte nagels.

Aanbouwen van de nagelplaat bij verlies van de nagel

Deze techniek wordt toegepast bij patiënten waarvan de nagelplaat deels of volledig is uitgevallen of weggehaald. Het doel van deze behandeling is om de nieuwe nagelgroei in de juiste baan te leiden.

Zonder deze behandeling zal het zachte weefsel onder de nagel de ruimte van de ontbrekende nagel innemen zodat deze niet op een normale manier kan groeien.

Deze techniek is pijnloos. De nagelplaat groeit gewoon mee uit.